Zalety franczyzy
Każdego roku kilka tysięcy przedsiębiorców decyduje się na otwarcie firmy na licencji franczyzowej. Wybierają ją ze względu na zwiększone bezpieczeństwo w biznesie oraz szansę na rozwój osobisty przy znanej marce.
Mogli otworzyć biznes samodzielnie, jednak postanowili skorzystać ze wsparcia doświadczonego franczyzodawcy. Co dzięki temu zyskali? Franczyzobiorca, który decyduje się na przystąpienie do systemu franczyzowego, otrzymuje dostęp do know-how marki, czyli gotowego i sprawdzonego w praktyce przepisu na opłacalny biznes. Korzysta ze zdobytego przez franczyzodawcę doświadczenia, wiedzy na temat sprzedawanych produktów, rynku i klientów. Jeśli biznes rozwijałby zupełnie niezależnie, prawdopodobnie popełniłby wiele błędów, których dzięki inwestycji we franczyzę uda mu się uniknąć.
Franczyzobiorcy mogą też od razu korzystać z renomy i rozpoznawalności marki, pod którą działają, co znacznie ułatwia rozwój ich biznesom oraz wpływa na osiągany dochód. Budowany latami brand, jeśli na dobre zagościł w świadomości klientów, otwiera wiele rynkowych drzwi. Sprawia, że start na licencji nie jest anonimowym debiutem, ale zauważalnym w branży wydarzeniem. Poza znaną marką franczyzobiorcy korzystają także z praw autorskich, tajemnic handlowych i wszelkich zastrzeżonych procesów i formuł należących do sieci.
Dużą zaletą franczyzy jest wsparcie, jakie franczyzobiorcy otrzymują od franczyzodawcy. Zyskują poczucie bezpieczeństwa, bo wiedzą, że nie są pozostawieni sami sobie. Dobry franczyzodawca pomaga franczyzobiorcom nie tylko podczas otwierania biznesu, lecz wspiera ich przez cały czas trwania współpracy. Oczywiście zazwyczaj to właśnie w pierwszych miesiącach działalności świeżo upieczony przedsiębiorca ma najwięcej pytań, wątpliwości i wymaga wówczas niemal stałej pomocy, np. w znalezieniu najlepszej lokalizacji czy otwarciu sklepu. Licencjobiorca Grupy Muszkieterów w momencie uruchamiania placówki handlowej może liczyć na pełne wsparcie zespołu doradców oraz innych właścicieli sklepów. Ma dostęp do wielu serwisów nowoczesnej centrali zakupowej, która pomaga przygotować plan otwarcia punktu sprzedaży. Z czasem przedsiębiorca nabiera doświadczenia i rzadziej potrzebuje pomocy franczyzodawcy. Jednak bezpieczeństwo, które zapewnia mu partnerstwo dużej i znanej marki, wciąż jest bardzo ważne. Jeśli franczyzodawca przyjmuje do swojej sieci osoby bez doświadczenia branżowego bądź biznesowego, zapewnia im szereg szkoleń, podczas których przekazywana jest specjalistyczna wiedza.
GRUPA MUSZKIETERÓW PRZYGOTOWUJE SWOICH FRANCZYZOBIORCÓW SIECI INTERMARCHÉ I BRICOMARCHÉ DO PROWADZENIA BIZNESU DZIĘKI KOMPLEKSOWEMU PROCESOWI SZKOLENIA, KTÓRY PRZYGOTOWUJE ICH DO PEŁNIENIA FUNKCJI MENEDŻERA, FINANSISTY, HANDLOWCA I PRZEDSIĘBIORCY. GRUPA MUSZKIETERÓW DBA TAKŻE O TO, ABY WŁAŚCICIELE SKLEPÓW INTERMARCHÉ I BRICOMARCHÉ STALE POGŁĘBIALI SWOJE KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE. MAJĄC PEWNE OKREŚLONE OBOWIĄZKI, FRANCZYZOBIORCA WCIĄŻ POZOSTAJE NIEZALEŻNYM PRZEDSIĘBIORCĄ.
Kolejną zaletą inwestycji w system franczyzowy jest możliwość uzyskania lepszych warunków umów z dostawcami. Przedsiębiorcy działający w ramach dużej grupy zakupowej są w stanie wynegocjować niższą cenę kupna towarów niż właściciel jednego sklepu. Przedsiębiorcy będący w sieci franczyzowej otrzymują nie tylko najlepsze warunki handlowe, często wręcz wyłączny dostęp do danych towarów. Na przykład oferta asortymentowa w sklepach Intermarché i Bricomarché jest wzbogacona o produkty marek własnych, które dostarczają polscy i zagraniczni producenci. Produkty mają sprawdzoną jakość oraz konkurencyjne ceny.
Wśród zalet franczyzy należy również wymienić większą skalę możliwych działań marketingowych. Właściciel jednego, a nawet kilku sklepów nie mógłby sobie pozwolić na kupno dużej kampanii promocyjnej w mediach ogólnopolskich. Nie miałoby to też sensu ekonomicznego przy małej skali działania. Przystąpienie do sieci franczyzowej umożliwia pojedynczemu franczyzobiorcy skorzystanie z efektu dużej kampanii reklamowej organizowanej przez dawcę licencji dla całej sieci. Franczyzodawca dysponujący punktami handlowymi rozsianymi w całym kraju ma przecież potrzebę organizowania ogólnopolskich działań reklamowo-promocyjnych. Dzięki współpracy z dużymi graczami biorcy mają zapewniony dostęp do nowoczesnych form prowadzenia marketingu i sprzedaży, takich choćby jak: e-commerce czy aplikacja mobilna. Nierzadko narzędzia te mają możliwość targetowania działań na poziomie lokalnym, co z pewnością pomaga wyróżnić się biznesom tych właścicieli w swoim otoczeniu.
Wszystkie przedstawione powyżej zalety tworzą główną, bezpośrednią korzyść z przystąpienia do sieci franczyzowej. Jest nią zwiększenie bezpieczeństwa poczynionej inwestycji oraz osiągnięcia zakładanego dochodu. Liczba upadłości biznesów franczyzowych jest dużo niższa niż otwieranych samodzielnie. Franczyzodawca ma być tym, który nauczy, jak skutecznie zarządzać firmą i ominąć pułapki czyhające na przedsiębiorców. I to nie tylko na początku, lecz również wówczas, gdy dojrzałej już firmie franczyzowej przyjdzie się zmierzyć np. z okresowym pogorszeniem koniunktury i spadkiem obrotów. Mimo tylu korzyści franczyzobiorcy nie tracą niezależności, wciąż pozostają niezależnymi przedsiębiorcami, którzy co prawda prowadzą biznes pod szyldem franczyzodawcy, ale na własny rachunek.
Materiał przygotowany przez ekspertów portalu Franchising.pl