Proces rekrutacji – ważny etap na drodze do franczyzy /własnego supermarketu
Rekrutacja franczyzobiorcy to proces wieloetapowy: zazwyczaj obejmuje dwustronne rozmowy oraz wymianę przez dawcę i biorcę systemu niezbędnych dokumentów, m.in. finansowych. Im większa inwestycja, tym rekrutacja bardziej rozbudowana i dokładna. Obu stronom ma pomóc ograniczać ryzyka.
Wielu przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć własny biznes we franczyzie, zastanawia się, jak najlepiej przygotować się do pierwszej rozmowy z franczyzodawcą.
W końcu to rozmowa rekrutacyjna – przejmuje się kandydat na biorcę licencji – Czy to znaczy, że znajdę się w ogniu pytań i czy będę ostro maglowany, zanim właściciel marki zgodzi się powierzyć mi swoją markę?.
Bez stresu. Najważniejsze w biznesie franczyzowym jest bezpieczeństwo. Franczyza to biznes oparty na partnerskich relacjach niezależnych przedsiębiorców. Rozmowa rekrutacyjna ma w założeniu ułatwić poznanie się obu stron, pozwolić na zaprezentowanie biznesu i ułatwić podjęcie decyzji, czy rzeczywiście chcemy ze sobą robić interesy. Czego właściwie należy spodziewać się w trakcie procesu rekrutacji, który zazwyczaj zaczyna się od rozmowy?
ROZMOWA REKRUTACYJNA Z FRANCZYZOBIORCĄ MA NIEWIELE WSPÓLNEGO Z TĄ, NA KTÓRĄ ZAPRASZA SIĘ POTENCJALNYCH PRACOWNIKÓW. BO FRANCZYZOBIORCA TO NIE PRACOWNIK, TYLKO NIEZALEŻNY PARTNER W BIZNESIE. W CZASIE REKRUTACJI PRACOWNIKA TO GŁÓWNIE ZATRUDNIAJĄCA GO FIRMA ZADAJE PYTANIA. W CZASIE POZYSKIWANIA PARTNERA DO FRANCZYZY PRZEZ DUŻĄ CZĘŚĆ SPOTKANIA TO FRANCZYZODAWCA ODPOWIADA KANDYDATOWI, PREZENTUJĄC MU ZAŁOŻENIA SWOJEGO BIZNESU. JEST TO SWOISTA SYTUACJA, GDZIE STRONY MÓWIĄ DO SIEBIE: PRZEKONAJ MNIE.
Dlatego w jednej z pierwszych odsłon procesu rekrutacji w Grupie Muszkieterów kandydaci spotykają się z przedstawicielami wybranych działów centrali – m.in. z prawnikiem, który objaśnia zasady współpracy w oparciu o pakiet umów franczyzowych, czy z przedstawicielem biznesu, który omawia koncept handlowy. Podczas spotkania kandydaci otrzymują także budżet modelowego sklepu i inne dokumenty pogłębiające wiedzę na temat systemu proponowanego przez Grupę Muszkieterów. Dzięki temu przyszły franczyzobiorca może poczuć się bardziej komfortowo.
Jednak bezpieczeństwo powinny mieć zapewnione obie strony. W trakcie rekrutacji także franczyzodawca ma prawo dowiedzieć się, czy kandydat będzie w stanie podołać wymaganiom marki. Zapał kandydata do przejścia na swoje to jedno, ale Grupa Muszkieterów chce poznać powody, dla których akurat z tą siecią chce realizować swoje biznesowe plany. Wymagane jest uzasadnienie. Grupa na zaawansowanym etapie procesu sprawdza także osobowość zawodową kandydatów. Przeprowadza test psychologiczny, który pozwala zestawić czynniki mentalne z pożądanym profilem właściciela sklepu Intermarché lub Bricomarché i w ten sposób pomaga wybrać właściwe, pasujące do biznesu osoby.
Jest to test, którego nie można nie zdać. Wyniki opierają się na odpowiedziach udzielanych przez kandydatów. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego rezultaty tego badania weryfikujemy na ostatnim spotkaniu rekrutacyjnym. Jest to narzędzie wspierające, a nie kluczowe przy podejmowaniu decyzji – powiedział Bartłomiej Tarłowski, kierownik Działu Franczyzy w Grupie Muszkieterów.
Każdy kandydat po zakończonym prezesie rekrutacji, niezależnie od ostatecznego rezultatu, otrzymuje wyniki testu.
Wielu kandydatów na franczyzobiorców to niezależni przedsiębiorcy z doświadczeniem, którzy odnosili już sukcesy we własnym biznesie lub pod skrzydłami innych sieci. Jednak przedsiębiorczość i motywacja nie należą do cech, które można łatwo zweryfikować. Rzeczywiste zaangażowanie i wiedza nowego partnera mają szansę objawić się dopiero wówczas, gdy kandydat działa w warunkach realnego biznesu. Dlatego ważnym etapem rekrutacji w Grupie Muszkieterów jest trzydniowy staż, który weryfikuje posiadane przez kandydatów umiejętności, ale też pomaga im zdobyć nowe, konieczne akurat w sklepach. Staż odbywa się w supermarkecie Intermarché lub Bricomarché. Kandydat/kandydatka wspólnie z obecnym właścicielem wykonuje jego codzienne obowiązki. Takie szkolenie to unikatowa okazja do poznania biznesu u źródła.
W przypadku największych firm franczyzowych rekrutacja jest procesem złożonym – dzięki temu obie strony mogę w pełni utwierdzić się w swoim wyborze. Niewystarczająco dobry kandydat musi być przygotowany na odmowę. Inne marki z rynku, dla których wzrost sieci jest wyłącznym priorytetem, mogą w mniejszym stopniu poświęcać uwagę na weryfikację kandydatów. Wówczas ryzyko niepowodzenia rośnie. Dla pieniędzy zainteresowanych bezpieczniejsze są więc takie firmy jak Grupa Muszkieterów, która ma opracowany system rekrutacji i zapisała go w formie powtarzalnych procedur dla wszystkich kandydatów. Bo wtedy tych kandydatów można sprawiedliwie porównać i wybrać najlepszych.
PRZY WSPÓŁPRACY Z BRANŻOWYMI EKSPERTAMI STWORZYLIŚMY INSTRUKTAŻ, KTÓRY UJEDNOLICA PRZEBIEG SPOTKAŃ, UMOŻLIWIAJĄC ZARÓWNO KANDYDATOM, JAK I GRUPIE PODEJMOWANIE ODPOWIEDZIALNYCH DECYZJI
powiedział Bartłomiej TarłowskiRekrutacja ma jednocześnie pomóc kandydatowi w odpowiedzi, czy franczyza i wybrany przez niego biznes są dla niego właściwe. Czy kandydat akceptuje poziom niezależności i współzależności w ramach oferowanej franczyzy. Im lepiej przeprowadzona rekrutacja, tym większa szansa, że przyjęty kandydat odniesie sukces w biznesie.
Po stażu oraz spotkaniu informacyjnym z reprezentantami Grupy Muszkieterowie organizują drugie spotkanie rekrutacyjne. W jego trakcie weryfikowana zostaje wiedza kandydata o zasadach prowadzenia biznesu w Grupie Muszkieterów. Proces wieńczy Komisja Zezwoleń, w skład w której wchodzą najbardziej doświadczeni właściciele sklepów. Wówczas podejmowana jest ostateczna decyzja o przyjęciu bądź nie zainteresowanego do jednego z największych zrzeszeń niezależnych przedsiębiorców w Polsce. Cały proces rekrutacji od wysłania zgłoszenia do podpisania umowy franczyzowej trwa średnio 6 miesięcy. Jednak są kandydaci, którzy przeszli przez całą ścieżkę w ciągu 2 miesięcy. Wszystko zależy od poziomu motywacji i zaangażowania zainteresowanych.
Materiał przygotowany przez ekspertów portalu Franchising.pl